De forente arabiske emirater. Vide nesebor, fyldige lepper, lang hals, smale ben, store føtter og lange øyenvipper. Det er oppskriften på en vakker kamel, forklarer Saleh Al-Mansoori når han sent om kvelden før den siste konkurransedagen går rundt blant kamelene sine. Han sjekker pelsens glans og pukkelens fyldighet. Øynene og kinnbenas form. Ørene og nesens størrelse i forholdt til resten av hodet. Så velger han ut de 50 vakreste.
«Hodet og halsen er tegn på skjønnhet. Deretter kommer formen på kamelen. Den vakreste kamelen er en hunn. Hvorfor? Fordi kvinner er vakrere.»
«Hodet og halsen er tegn på skjønnhet. Deretter kommer formen på kamelen. Den vakreste kamelen er en hunn. Hvorfor? Fordi kvinner er vakrere.»
På festivalen håper han på å kjøpe og kanskje selge noen av sine kameler, men det store målet er skjønnhetskonkurransen der oppdretteren med de 50 vakreste kamelene står igjen som seierherre. For vinneren venter ære, berømmelse og millioner i gevinst. Men for Saleh Al-Mansoori er det hverken prispengene eller bilpremiene som lokker.
«Det handler om statusen som følger med å ha de vakreste kamelene. Alle kommer til å snakke om vinneren, om hvem som er nummer én. Å vinne gir popstjernestatus. Du får større mulighet til å påvirke beslutninger som gjelder hele samfunnet og lettere tilgang til sjeiken», forklarer han.
«Å vinne gir popstjernestatus. Du får større mulighet til å påvirke beslutninger som gjelder hele samfunnet og lettere tilgang til sjeiken.»
Kamelhandel. I ørkenen utenfor Madinat Zayed, to timer vestover langs den tungt trafikkerte veien fra hovedstaden Abu Dhabi, har hundrevis av beduinfamilier slått leir. De kommer fra Qatar, Oman og Saudi-Arabia. Noen har reist hele veien fra Sudan for å selge kamelene sine. Saleh Al-Mansoori gikk gjennom ørkenen fra Saudi-Arabia i 60 dager med sine dyr.
Det meste av handelen foregår i Million Street, gaten som fikk sitt navn da den første kamelen med en prislapp på en million dirham, 1,5 millioner norske kroner, ble solgt her. På den asfalterte gatestumpen kjemper kameler og blanke Land Rovere om plassen med souvenirselgere, matboder og oppdrettere som selger fersk kamelmelk. Kameler som vinner skjønnhetskonkurranser, stiger i pris. For ett enkelt dyr kan de kamelgale sjeikene nå betale over 20 millioner kroner.
Melk og honning. Al Dharfa-festivalen er det mest populære markedet for kamelhandlere på Den arabiske halvøyen, og skjønnhetskonkurransen er den viktigste hele året. Saleh Al-Mansoori har forberedt seg i to år til denne dagen.
Kamelene hans har fått det beste fôret, beitet på de beste markene og er skjemt bort på alle mulige måter. Dagen før konkurransen er det fest, og de får melk og honning.
På selve konkurransedagen får dyrene skjegget børstet, nakkehåret trimmet og pukkelen stylet med hårspray før de kles opp i glinsende gullkapper.
«Det er for å beskytte pelsen. En kamel som står ute i solen blir nemlig bleiket», forklarer Saleh Al-Mansoori.
På veien inn til tribunen står dyre ørkenbiler på rekke og rad. Range Rover, Nissan og Toyota, alle premier til vinnere. Bilprodusentene har innsett verdien av å være til stede på kamelkonkurransene, for her når de den arabiske verdens mest kjøpesterke kunder.
Det bryter ut jubel på tribunen. Dubais kronprins Sheikh Hamdan har nettopp utpekt Saleh Al-Mansooris største konkurrent, Rames Al-Menhali, til vinner. For Al-Mansoori, som har ledet dyrene sine flere tusen mil gjennom ørkenen, vanker det ingen ære eller berømmelse. I stedet er det til Al-Menhalis telt emiratenes mest innflytelsesrike ledere og forretningsmenn trekker denne kvelden. Der bys kremen av emiratenes velstående kameloppdretterfamilier på dadler, te og fet kamelpukkel.
På Million Street bytter nok en kamel eier.