• Spinnvill spinoff Harrison Ford, Carrie Fisher, Mark Hamill og Alec Guiness bar de viktigste rollene i den første «Star Wars»-filmen i 1977. Siden er det kommet 20 filmer og serier om universet. I juni lanseres nok en serie: «The Acolyte». Foto: AP/NTB

'Star Woke' – Er Star Wars blitt et offer for kulturkrigen?

'Star Woke' – Er Star Wars blitt et offer for kulturkrigen?

De siste åtte årene har Star Wars-entusiaster fått mye kritikk for å være en konservativ, ufin og kranglete gjeng, som tar franchisen altfor seriøst. Er det virkelig så ille som alle skal ha det til, eller er Star Wars blitt et offer for kulturkrigen? 

Fra utgave: 6 / juni 2024

«Folk ventet i 40 år på å finne ut hva som skjedde med Luke Skywalker og vennene hans. Svaret er at de aldri møtes igjen, dør ensomme og svikter sine nærmeste. Så glad for at dere fortsatte denne historien. Takk for 40 bortkastede år.»

Slike meldinger florerte det av på nettsamfunn som Reddit etter premieren på filmen «The Last Jedi» i 2017. Fans var rasende og knust over det de mente var en uverdig fortsettelse av Star Wars-sagaen. Debatten fortsatte på internett i månedsvis. Etter hvert ble den skikkelig stygg.

Fargede skuespillere fra «Jedi» ble utsatt for massive hatkampanjer. Lucasfilm-sjef Kathleen Kennedy og regissør Rian Johnson ble hudflettet for å ha rasert Star Wars med sin «politiske agenda» (les: innlemmelse av feminisme og mangfold). Kontroversen skapte store overskrifter hos medier som CNN og Forbes. Magasinet Esquire utropte 2018 til «Året da Star Wars fans ødela Star Wars».

Skjermbilder av oppslag i The New York Times i desember 2019 og Esquire Magazine i desember 2018.

 

– «The Last Jedi» var helt klart en tøff opplevelse for mange fans. Oppfølgeren fungerte som en filmatisk knyttneve rett i solar plexus. Folk var lamslått, forklarer Chris Taylor til Aftenposten Innsikt via Zoom. Han har skrevet boken «How Star Wars Conquered the Universe», og er ansett som en ekspert på fenomenet.

 

Chris Taylor, forfatter av boken «How Star Wars Conquered the Universe». Foto: Lisa Keating

 

De høylytte protestene fortsatte lenge etter «The Last Jedi» var et blekt kinominne. De siste årene har Star Wars-fandom i det hele tatt fått mye omtale for å være preget av et skyhøyt konfliktnivå og giftig retorikk i sosiale medier. Samtidig har det aldri vært mer Star Wars-innhold på kino og TV.

De siste ti årene har man sluppet fem kinofilmer og 12 nye TV-serier. Ytterligere ni filmer er på planleggingsstadiet. I juni har den nye Star Wars-serien «The Acolyte» premiere på Disney+. I likhet med andre Star Wars-produksjoner er også den blitt møtt med mye skepsis, lenge før den første episoden ble vist.

Hva er det med Star Wars som setter så sterke følelser i sving? Og er det virkelig så ille som alle skal ha det til?

 

Et fenomen blir født

For å forstå hvorfor Star Wars-fenomenet har en så dedikert fanskare, må vi gå nesten 50 år tilbake i tid. 1970-tallet var en brytningstid for amerikansk film. Kinotilbudet var preget av nyskapende, mer realistiske og politiske filmer. Populariteten til science fiction var dalende. Det var i dette medielandskapet «Star Wars» hadde premiere i 1977. Til manges store overraskelse, inkludert filmskaper George Lucas selv, ble romeventyret en umiddelbar sensasjon.

Factbox title here...

Star Wars

> Amerikansk filmfranchise grunnlagt av regissør George Lucas.

> Startet med filmen «Star Wars» (senere omdøpt til «Star Wars: A New Hope») i 1977.

> Siden er det blitt produsert åtte oppfølgere, samt to frittstående filmer («Rouge One» og «Solo») under Star Wars-banneret. I tillegg er det blitt produsert ni animasjonsserier og fem dramaserier for TV.

> Star Wars er et av verdens største popkulturelle fenomener, og inkluderer også bøker, tegneserier, dataspill, leker og fornøyelsespark-attraksjoner.

> Hvert år selges det Star Wars-faneffekter for mellom 5 og 7 milliarder dollar.

> 4. juni hadde den nye Star Wars-serien «The Acolyte» premiere på Disney+.

 

Historien om den unge helten Luke Skywalker (Mark Hamill) og hans allierte som går til krig mot det onde Imperiet og superslemmingen Darth Vader, traff tidsånden grundig. Handlingen utspilte seg i en verden som er fullstendig avskåret fra vår virkelighet, og det viste seg at publikum hadde lengtet etter en film de kunne drømme seg bort i.

– Eskapismen som Star Wars legger til rette for, hadde universell appell. Filmen er et moderne eventyr bygget rundt samme lest som mange av sagaene om mytologiske helteskikkelser. Det er en av grunnene til at den hadde et såpass bredt nedslagsfelt. Skywalker var også en protagonist man enkelt kunne kjenne seg igjen i. Vi slåss alle mot mørke krefter, enten de befinner seg inne i oss, eller i verden utenfor, forklarer Star Wars-ekspert Taylor.

I tillegg kunne publikum finne dypere mening i de filosofiske betraktningene rundt den overnaturlige kraften «The Force» – en allegori for tro, religion og spiritualitet. Men kanskje viktigst av alt, Star Wars var banebrytende rent teknologisk med spesialeffekter som manglet sidestykke.

Filmen gjorde uutslettelig inntrykk på datidens publikum, særlig barn og unge. De gikk og så filmen igjen og igjen. Star Wars markerte starten for den første globale, mytologiske filmserien, og den slo rot i hjertet til kinogjengere over hele kloden.

I dag har Star Wars fremdeles den største fanskaren på verdensbasis. Mange av dem som så Star Wars i sine formative år, tok med seg fandommen inn i voksenlivet. Det skulle få følger.

 

Mitt Star Wars

At Star Wars er så uløselig knyttet til barndomsminner, er noe av det som har gjort fansen ekstra ømtålig. De føler et enormt eierskap til filmene.

– Jeg kan merke at folk, da gjerne den litt eldre fansen, er nervøse når de går inn i en kinosal for å se en ny Star Wars-film. Det er viktig for dem å føle at Lucasfilm behandler materialet med den samme kjærligheten og respekten som de har. Alt annet oppfattes som en fornærmelse, eller i verste fall nærmest et overgrep, forklarer Taylor.

Han var likevel overrasket over alt hatet som møtte «The Last Jedi».

– Kritikerne elsket den jo. Det var en modig film, som blant annet utforsket hva som skjer når en helt blir gammel, bitter og gir avkall på sine idealer. Men jeg har forståelse for at det falt mange tungt for brystet å se Luke på den måten. For deler av fansen var det som om noen hadde puttet barndomsnostalgien deres rett i kjøttkverna, sier Taylor.

Han mener likevel at mediene blåste fanopprøret ut av alle proporsjoner.

– Jeg vil påstå at det er en myte at Star Wars-fandom er toxic – giftig. Mange av de mest høylytte kritikerne var ikke ekte fans. I stedet skyldtes mye av netthatet at Star Wars-fenomenet ble kapret av kulturkrigere, som brukte franchisens popularitet til å fremme egne reaksjonære meninger om feminisme eller mangfold. Mange av dem brydde seg ikke en døyt om Star Wars, de ville bare lage bråk, sier han.

Morten Bay, forsker ved University of Southern California, bekreftet denne teorien. Ifølge The Washington Post avdekket hans undersøkelser at rundt halvparten av hatmeldingene mot «The Last Jedi» på Twitter (nå X) kom fra bots, troll og politiske aktivister som brukte debatten til å promotere høyreekstreme synspunkter.

– Jeg skjønner godt at det er forvirrende for mediene. For hvordan ser man forskjell på ekte fans og de som bare melder seg på for å ødelegge?

– Men jeg mener det er latskap involvert også. Det er en del reportere der ute som ikke gidder å sette seg ordentlig inn i dette, fordi de mener at Star Wars er barnslig og tullete, hevder Taylor.

 

Frykter ikke negative reaksjoner Amandla Stenberg spiller en av hovedrollene i den nye Star Wars-serien «The Acolyte». Handlingen i den åtte episoder lange serien finner sted 100 år før «Star Wars: Episode I – The Phantom Menace» (1999). Foto: AFP/NTB

 

En modningsprosess

Konservative fans, bråk og krav om trofasthet mot Star Wars-mytologien har ikke stoppet Lucasfilm og Disney (som kjøpte Lucasfilm i 2012) fra å pushe grenser. Premiereklare «The Acolyte» er et godt eksempel på det.

Dette er første gangen en Star Wars-historie fortelles fra perspektivet til sithene, som tradisjonelt sett har vært skurkene. En mer nyansert skildring av både jedi-riddere (Star Wars-universets helter) og The Force, er andre ingredienser.

– Jeg mener Star Wars egentlig aldri har vært så regelbundet når det gjelder å skildre det gode og det onde. At poenget i stedet er å få oss til å tenke over moralske spørsmål og gråsonene knyttet til denne dragkampen, sier Amandla Stenberg til Aftenposten Innsikt via Zoom.

Hun har en av hovedrollene i «The Acolyte», og er ikke redd for negative reaksjoner fra fansen.

– Nei, jeg synes det er fint at vi går litt dypere inn i materien når det gjelder for eksempel The Force, og utforsker temaer som religion og spiritualitet, sier hun.

Star Wars-ekspert Chris Taylor mener også det er et sunnhetstegn at ledelsen i Lucasfilm fortsetter å ta sjanser og utfordrer synet vårt på hva Star Wars kan være.

– Franchisen er avhengig av film og serieskapere som tør å tenke nytt, ellers vil hele greia råtne på rot. Det virker det som Lucasfilm har skjønt, sier han.

Nyskapende serier som «Andor» og «The Mandalorian» har funnet sitt publikum, men satsingen på moderne og mer progressivt Star Wars-innhold skyldes ikke bare at Lucasfilm ønsker å henge med i tiden.

– Det er ingen tvil om at Disney håper at Star Wars-innhold skal selge flere Disney +-abonnementer. For å få til det, må de lage innhold som også appellerer til dem som ikke er Star Wars-fans fra før av. Det er helt klart hovedmotivasjonen til Disney for å modernisere franchisen, sier Taylor.

Så langt har ikke denne utviklingen blitt møtt med like stort ramaskrik som «The Last Jedi». Taylor mener at Star Wars-fansen har roet seg de siste årene.

– Alt bråket tvang fansen til å ta et oppgjør med seg selv. Det virker som de har vokst fra det meste av kranglingen, sier han.

Forfatteren mener det er flere grunner til det. Fansen som vokste opp med Star Wars begynner å bli for gamle til å gidde å engasjere seg i kriger på nettet. Yngre generasjoner med fans, som ikke vokste opp med originaltrilogien, har heller ikke samme eierskapsforhold til den. De er mer åpne for utvidelse og eksperimentering med Star Wars-universet.

– I tillegg finnes det så mye Star Wars-innhold nå, at alle kan finne noe de liker. Det vil alltid være kritikere så klart, men mitt inntrykk er at de som genuint elsker Star Wars, har meldt seg ut av hylekoret. Ikke bare fordi det er utrolig slitsomt å skulle være sint og negativ hele tiden, men også fordi slike følelser går på tvers av budskapet til George Lucas om samhold og godhet, sier Taylor

– Kort sagt er det vanskelig å være fan og «hater» samtidig, det går jo mot alt Star Wars står for.