• Batman gjennom tidene Batman ble skapt av DC Comics i 1939 og dukket opp på film for første gang i 1943. Siden har flaggermusmannen endret drakt og maske en rekke ganger, men hovedtrekkene består. Foto: Mari Glans-Doré

Hollywoods hemmelige skatter

Hollywoods hemmelige skatter

Bli med til filmgiganten Warner Bros' historiske skattkammer av rekvisitter.

Fra utgave: 8 / august 2023

Los Angeles, USA

På hemmelig adresse i LA jobber konservatorer på spreng for å bevare filmhistoriens mest sagnomsuste rekvisitter. Pianoet fra «Casablanca» står fremdeles øverst på ønskelisten deres.

– Her slipper nesten ingen inn, sier konservator Soukaina Gonzales.

Hun står foran en stor metalldør som prydes av et skilt med påskriften «RESTRICTED AREA». Bak det solide inngangspartiet ligger et skattkammer av film og TV-historie. Aftenposten Innsikt er på besøk hos Warner Brothers' topphemmelige rekvisittlager, som vanligvis kun frekventeres av de få som jobber der. Samlingen ligger i en anonym bygning i Los Angeles, og adressen voktes som en statshemmelighet. Sikkerhetsvakter møter oss i resepsjonen, og det er overvåkingskameraer overalt.

– Vi er nødt til å passe godt på. Innholdet i dette bygget er uerstattelig, sier Gonzales. 

 

Begrenset adgang Konservator Soukaina Gonzales slipper ikke hvem som helst inn på Warner Brothers' rekvisitt- og kostymelager. Foto: Mari Glans-Doré

 

Hun overdriver ikke. Det enorme lagerbygget huser nesten en halv million filmrekvisitter, blant annet 125 000 kostymer. Her står utstillingsdukker på rekke og rad ikledd antrekk fra superheltenes verden. Noen av dem, som Aquamans forseggjorte bekledning, koster det rundt en halv million kroner å produsere. I hyller og safer finnes alt fra gamle Oscarstatuetter og personlige brev signert James Dean, til figurer fra Tim Burtons «A Nightmare Before Christmas» og knivhansken til skrekkikonet Freddy Kruger.   

– Et innbrudd ville vært katastrofalt for oss, så i tillegg til våre ansatte er det bare spesielt inviterte eller selskapets toppledere som har adgang, forklarer hun.

2023 markerer imidlertid en milepæl for Warner Brothers. Mediekonglomeratet feirer sitt 100-årsjubileum i år, og har derfor for første gang latt et knippe reportere inspisere skattene deres med egne øyne. De er jo stolte også. Det ligger et enormt arbeid bak samlingen, som er unik i Hollywood-sammenheng.

 

Nostalgi og tyveri

– Har du lyst til å sitte i en Batmobil? De går ikke veldig fort, men de virker alle sammen, stråler Gonzales mens hun hjelper oss inn i bilen som Robert Pattinson suser rundt i «The Batman» (2022). Hele ti ulike batmobiler er parkert her, i tillegg til 20 andre ikoniske biler som Austin Powers sin «Shaguar» og den spesialbygde rosa sportsbilen fra «The Suicide Squad». 

 

Ruvende doning Ti ulike batmobiler er parkert på rekvisitt-lageret til Warner Brothers, som denne fra «Batman v Superman: Dawn of Jutice» (2016). Foto: Isaac Brekken/Invision for Warner Bros./AP/NTB

 

Mens vi vandrer rundt på lageret, forteller Gonzales at de iblant også inviterer stjerner som har medvirket i Warner Brothers' produksjoner. For dem kan det være en følelsesladd opplevelse å komme på besøk.

– Da Keanu Reeves var her for et par måneder siden, ble han sjokkert over å se at vi hadde beholdt frakken, solbrillene og noen av våpnene hans fra «The Matrix». Det var tydelig at det var en veldig spesiell opplevelse for ham å se disse tingene igjen, forteller Gonzales.

 

Gleder stjerner på besøk Skuespiller Keanu Reeves spilte Neo i «The Matrix» og ble overrasket over alt de hadde spart fra filmen. Foto: Mari Glans-Doré

 

Det er heller ikke uvanlig at stjernene selv tar initiativ til å komme på besøk. Noen er filmskapere på jakt etter inspirasjons, mens andre kommer kun for å mimre.

– Det hender skuespillere ber om å få lov til å titte på kostymer eller rekvisitter fra filmer og serier de har medvirket i. Andy Garcia stakk innom her om dagen for å se på gamle dresser fra filmen hans «Father of the Bride». Han håpet å finne noen han kunne få beholde av nostalgiske grunner, forteller Gonzales.

Berømtheter som Garcia får vanligvis ja til slike forespørsler, såfremt kostymene er relativt generiske. Men det er ikke alle som ber om lov. Gonzales forteller at det er et problem at stjerner iblant stjeler rekvisitter og kostymer fra innspillinger, som hun og kollegene gjerne skulle hatt til sitt arkiv.

Heldigvis er ikke denne praksisen utbredt. De aller fleste respekterer at effektene fra WB-filmer i utgangspunktet er selskapets eiendom. Det er imidlertid egne regler for megastjerner. Flere av dem har det ofte kontraktsfestet at de får beholde effekter som er relevante for karakteren de har spilt.

– Robert De Niro og Clint Eastwood har for eksempel slike klausuler i alle sine avtaler med studioet, og de har begge sine egne arkiver, forklarer hun. Mesteparten av de ikoniske rekvisittene ender likevel opp i WBs arkiv.

 

Spesialavtale Clint Eastwood samler på effekter fra filmene sine i et eget arkiv, men regissørstolen hans er utstilt hos Warner Brothers.

 

Et hav av minner

Siden starten i 1923 har Warner Brothers produsert 416 filmer under sitt eget banner. I tillegg eier og distribuerer mediekonglomeratet filmer fra blant annet New Line Cinema, DC Studios, Warner Animation og Castle Rock Entertainment. Warner Brothers sitter også på en innholdsrik TV-katalog og eier blant annet strømmetjenesten HBO Max og kanalen The CW.

Selskapet produserer med andre ord enorme mengder underholdning, og står bak noen av filmhistoriens mest ikoniske titler. «Casablanca», «Malteserfalken», «2001: A Space Odyssey», «GoodFellas», «Dirty Harry» og «Frihetens Regn» er bare en håndfull eksempler på klassikere som studioet har produsert.

Siden slutten av 1980-tallet har WB også seilt opp som en nerdebastion, med titler som «Ringenes Herre»-filmene, «Matrix»-sagaen, «Batman»-franchisen og «Harry Potter»-serien i sin katalog. I tillegg har studioet produsert utallige TV-serier. Noen av de mest kjente inkluderer «Friends», «Seinfeld», «The Big Bang Theory», «Game of Thrones», og nå nylig «The White Lotus» og «The Last of Us».

– Så vår jobb er å bevare de viktigste minnene fra disse produksjonene for ettertiden, forklarer Gonzales.

Det er ingen enkel oppgave. I alle film og TV-produksjoner benyttes det tusenvis av rekvisitter. Mesteparten resirkuleres og ender opp på mer generiske lagre for klær, møbler eller annet utstyr. De fleste store studioer har flere slike oppbevaringsbygg, som huser alt fra lampeskjermer til veteranbiler. Annet blir kastet, destruert, donert eller auksjonert bort. Men enkelte rekvisitter blir såpass ikoniske at de får status som verneverdige.

I noen produksjoner er det opplagt hva som skal spares på, som tryllestaven til Harry Potter for eksempel. Men en stor del av jobben til konservatorer som Gonzales er også å forsøke å spå hva som vil anses som ikonisk i fremtiden.

 

Skummel samling Warner Brothers har samlet nesten en halv million rekvisitter fra sitt produksjonsunivers. Effekter fra blant annet «Gremlins» og «Corpse Bride» står tett i tett i lagerhyllene. Foto: Mari Glans-Doré

 

Kunsten å velge

Å sørge for at film og TV-historie bevares for ettertiden er en møysommelig prosess. Konservatorene ser igjennom filmen eller serien, og lager en liste over det som skal spares på.

– Produksjonene vi har til gjennomsyn, kan være den første serien eller filmen til en skuespiller som senere blir en stor stjerne. Vi sparte på et av de første kostymene til Chris Pratt fra en svært forglemmelig film, fordi konservatoren merket seg ham og tenkte at denne fyren kan ha en lys fremtid.

– Det er vi jo glade for nå, smiler Gonzales.

Hver uke legges rundt 200–300 nye enheter til arkivet. Tommelfingerregelen er «Jo mer populær film eller serie, jo mer sparer vi på». Alt som lagres, blir fotografert og katalogisert digitalt. Gonzales innrømmer gjerne at hun og kollegene tar feil iblant. Det hender de angrer på at de ikke sparte på noe som senere viste seg å bli ikonisk eller verdifullt.

– For eksempel sparte vi bare på noen av joker-kortene som The Joker (Heath Ledger) brukte som visittkort i «The Dark Knight». Vi tenkte vel at vi ikke trengte så mange, så vi beholdt bare fire–fem stykker. Hadde vi hatt flere, kunne vi auksjonert dem bort for betydelige summer nå, forteller hun.

 

Visittkort Et av få bevarte jokerkort, benyttet som visittkort av The Joker i «The Dark Knight». Foto: Mari Glans-Doré

  

Konservatorer på skattejakt

Selv om Warner Brothers fyller 100 år i år, er arkivet relativt nytt. Arbeidet med å samle inn fordums filmskatter startet ikke før tidlig 1990-tall, da man begynte å skjønne verdien av å bevare studioets historie.

Det ble starten på en gedigen skattejakt. For da studioet ble grunnlagt, brydde man seg fint lite om å spare på filmeffekter. I stedet var fokuset å tjene penger. Alt som ble kjøpt inn til filmproduksjoner, ble som regel brukt om igjen og om igjen til tingene falt fra hverandre. Man kastet også enorme mengder rekvisitter som ikke lot seg resirkulere.

– Grunnen til at vi har mange av de eldre tingene, er takket være alle filmfansene som dykket ned i containerne utenfor studioene og hentet opp det de mente var verdifulle klenodier og sparte på dem, forteller Gonzales.

Da man begynte å bygge opp arkivet, dro konservatorene på loppemarkeder, ransaket dødsbo og henvendte seg til tidligere ansatte for å undersøke om de hadde spart på filmminner som kunne være av verdi.

Noe var imidlertid tapt for alltid. Da Warner stengte sitt animasjonsstudio på slutten av 1960-tallet, fikk de politimyndighetene på besøk. De mente all papirkunsten med Snurre Sprett og Daffy Duck var brannfarlig. Studioet fikk derfor beskjed om enten å oppbevare det på en forsvarlig måte eller kvitte seg med tegningene. Warner valgte det siste, siden det var billigst.

– De brant nesten alt sammen. Det er grusomt å tenke på nå. Heldigvis var det mange av animatørene som så verdien av arbeidene sine, og tok dem med seg hjem. De tegningene solgte de siden tilbake til oss da vi begynte å skape denne samlingen, forteller Gonzales. 

 

Ikonisk skrekk-klovn Konservator Soukaina Gonzales viser frem kostymet til klovnen Pennywise fra «It»-filmene, som kan få det til å gå kaldt nedover ryggen. Foto: Mari Glans-Doré

 

Fremdeles er det mange ting som konservatorene gjerne skulle slått kloa i.

– Øverst på ønskelisten står den originale Malteserfalken fra filmen med samme navn. Det var en av våre største suksesser og mest ikoniske filmer. Vi har fortsatt støpeformen, så vi kan lage kopier, men det blir jo ikke det samme.

– Vi leter også fortsatt etter det originale pianoet fra «Casablanca», forteller Gonzales.

I tillegg jakter de på effekter fra 1980-talls klassikerne «The Goonies» og «Beetlejucie».

– Vi skulle veldig gjerne hatt den ikoniske svarte og hvite dressen fra sistnevnte, og egentlig hva som helst fra «The Goonies», som vi av mystiske grunner omtrent ikke sparte på noe fra, forteller hun.

 

Nei til salg

Arkivet ble offisielt grunnlagt i 1996. Det finnes nå også et søsterarkiv utenfor London, siden mange av Warners produksjoner spilles inn i England. Der oppbevares for eksempel mesteparten av rekvisittene fra «Harry Potter» og «Game of Thrones».

Det er for øvrig ikke meningen at effektene skal støve ned i hemmelige lagerbygg. Hele poenget er å dele så mange av dem som mulig med offentligheten. Rekvisitter og kostymer fra Warners lager dukker med jevne mellomrom opp på museer og utstillinger over hele verden. Noen tas frem i forbindelse med eksklusive Hollywood-fester eller premierer.

Annet ender opp i fornøyelsesparker, restauranter eller hoteller. Hotellet Four Seasons på Hawaii har fått låne flere effekter fra «The White Lotus», siden den første sesongen ble spilt inn der. Det er likevel ingen planer om å åpne hele arkivet for allmennheten i fremtiden.

– Selv om vi selvsagt er villige til å låne bort skattene våre iblant, så vil vi unngå at dette lageret blir behandlet som et slags filmhistorisk kjøpesenter for bortskjemte rikinger. Vi har hatt tilfeller hvor folk kommer inn og tilbyr oss enorme summer for en batmobil, men det er ikke sånn det funker her. Minnene våre er ikke til salgs.

– Vi er her for å bevare Warner Brothers’ historie, og den jobben tar vi på dypeste alvor, sier Gonzales.

 

Fersk dokumentar Hvis du vil vite mer om Warner Brothers’ historie, sjekk ut dokumentarserien «100 Years of Warner Bros» som kan strømmes på HBO Max. Foto: HBO Max

 

Lyst til å besøke Hollywood-studioer?

Warner Brothers’ arkiv er stengt for allmenheten, men det er flere steder i Hollywood du kan besøke for å se filmskatter eller oppleve filmmagi på nært hold:

Warner Brothers Studio Tour

> Her får publikum en omvisning på Warners massive studioområde, som fortsatt er i bruk. Reis rundt blant de historiske byfasadene som er blitt brukt som bakgrunn i over 400 filmer og serier, se Friends-fontenen og lær hvordan filmmagi blir til. Omvisningen inkluderer et interaktivt museum som er ekstra stas for fans av Harry Potter og superhelter. Her er også mange av effektene fra det hemmelige arkivet på utstilling.

wbstudiotour.com

Universal Studios Tour

> Inkludert i billettprisen til fornøyelsesparken Universal Studios Hollywood inngår deres berømte Studio Tour. Gjester blir kjørt rundt i en åpen shuttlebus og får blant annet se det legendariske huset fra «Psycho», Wisteria Lane fra «Frusterte Fruer» og ikke minst kjøre igjennom flykræsj-området fra Tom Cruise-filmen «War of the Worlds». Se også opp for haien fra «Haisommer» og «King Kong».

universalstudioshollywood.com

Walt Disney Studio Tour

> Disney Animations Studios er egentlig ikke åpent for allmenheten, men de gjør unntak for medlemmer av deres fanklubb D23 hvert år. Billettene selges ofte ut på rekordtid, så her må man følge med. Inkludert er blant annet en tur ned i Disneys sagnomsuste animasjonsarkiv, et besøk på kontoret til Walt og en omvisning i hovedkvarteret til Disney Animation.

d23.com