• Hundekino Pointy Snout Dog Club – en dedikert klubb for hunder med spiss snute og deres eiere, arrangerer egne filmvisninger der hundene kan være med. Her vises den kinesiske «Black Dog», som vant i sideprogrammet «Un Certain Regard» under filmfestivalen i Cannes i 2024.

Kinas pelskamerater

Kinas pelskamerater

En ny generasjon av kjæledyrelskere

Fra utgave: 1 / januar 2025

Familie og fellesskap blir nå redefinert av unge yrkesaktive kinesere. Lili i Shanghai er en av dem. Etter å ha studert i Australia vendte hun tilbake til megabyen, hvor hun nå har etablert seg med en stabil karriere i markedsføringsbransjen, en komfortabel inntekt og egen leilighet. Men Lili har ikke barn. Som mange andre har hun valgt seg noe annet.

Fakta

Kjæledyr i Kina

> Kjæledyrindustrien er blant forbrukersektorene som vokser raskest i Kina.

> I 2017 var det 40 millioner kjæledyr i byer i Kina. Samtidig var det 90 millioner barn under fire år i Kina.

> Ved utgangen av 2024 skal antall urbane kjæledyr ha gått forbi antall barn under fire år i Kina.

> Ifølge Goldman Sachs vil det i 2030 trolig være mer enn dobbelt så mange urbane kjæledyr som barn under fire år i Kina. Hvis man teller med kjæledyr på landsbygda, er tallet enda høyere.

> Salget av mat til kjæledyr har årlig økt med 16 prosent fra 2017 til 2023, da markedet var på 7 milliarder dollar.

> Det er ventet at markedet for mat til kjæledyr vil være på minst 12 milliarder dollar i 2030.

> Hunder og katter er de vanligste kjæledyrene, men også kategorien «eksotiske kjæledyr», som rotter, hamstere, chinchillaer, marsvin, fugler, fisker, krypdyr og insekter, er i vekst og utgjør mellom 5 og 15 prosent av husdyrene.

> I 2011 åpnet Kinas første kattekafé i Guangzhou. Det skal nå være over 4000 kattekafeer i Kina. Her kan katter «jobbe» som selskapskatter og lekekamerater for kafégjestene mot betaling i form av kattemat.

> Unge mellom 23 og 33 år utgjorde over halvparten av kjæledyreierne i Kina i 2023.

> Japan ligger foran Kina i denne utviklingen. I Japan var det i 2022 20 millioner kjæledyr, mer enn fire ganger så mange som antall barn under fire år.

Kilder: Goldman Sachs, Kinas nasjonale statistikkbyrå, CNBC, CNN

 

Samfunnets høye forventninger, den økonomiske byrden og de praktiske konsekvensene ved å oppdra barn, har fått Lili til å velge en alternativ vei. Den deles av et økende antall unge i Kina. I stedet for en menneskelig familie har Lili tatt til seg «pelskledde barn»: to livlige terriere, som hun ser på som mer enn kjæledyr. De er Lilis familie.

 

Dyrebarnehager

Hver morgen leverer hun sine westies (West highland white terrier) i en «hundebarnehage» der de har en utendørs lekeplass, luftkondisjonerte omgivelser innendørs, utviklende leker og aktiviteter og et nøye sammensatt kosthold.

Mens barnehager i Kina stenger dørene på grunn av synkende fødselstall, er disse «dyrebarnehagene» fullbooket. Endringene gjenspeiler den urbane livsstilen som er blitt mer utbredt i landet, men også nye kinesiske familiestrukturer.

 

Krympende befolkning

Til tross for at ettbarnspolitikken ble avskaffet for ni år siden, har Kinas befolkning fortsatt å krympe, og fødselsraten ligger fortsatt på et historisk lavt nivå på 1,16. I landets fire største byer er andelen enslige nå oppe i 60 prosent, og stadig flere av dem anskaffer seg kjæledyr. Mange ser utviklingen som en dreining vekk fra tradisjonelle familiestrukturer mange unge ikke lenger streber etter.

Markedet for kjæledyr i Kina var forventet å overstige 450 milliarder kroner i 2024. Utenfor Shanghais dyrebutikker og dyrebakerier danner det seg lange køer, og noen er villige til å bruke betydelige beløp på sine pelskledde følgesvenner.

Disse representantene for denne nye generasjonen i Shanghai er flittige brukere av de mange nye tilbudene: Travle dyrebarnehager og -butikker, «kjæledyrkinoer» og templer som tilbyr dedikerte begravelser for kjæledyr.

Gjennom øynene til unge, enslige mennesker i 20-30-årene – menn og kvinner som har valgt å bli kjæledyrforeldre fremfor det tradisjonelle familielivet – avdekkes Kinas nye kjæledyrboom.

Den symboliserer et stort sosialt skifte, et skifte forårsaket av økonomisk press, endrede personlige verdier og nye ideer om familie og tilknytning.

 

 

 

Eierne av tre amerikanske cocker spaniels morer seg over hundenes ferd nedover sklien i en dedikert leke- og badepark for hunder i Shanghai.

 

Lili, som bor i Shanghai, har valgt bort barn og i stedet anskaffet seg to hunder av rasen West highland white terrier. Foto: Matjaž Tancič

 

To nakenkatter (Sphynx) titter nysgjerrig ut av «barnevognen» sin, iført siste skrik i dyremote. Sammen med eieren sin er de på shopping i Shanghais største dyrebutikk Power Pet shop, der det er et enormt utvalg av alt tenkelig tilbehør, utstyr og mat til kjæledyr. Alle foto: Matjaz Tancic

 

Lili og hennes to terriere har fått besøk av den lille puddelen til en kollega på kontoret der hun jobber.

 

Athomehub tilbyr henting av hunder med en dedikert «skolebuss» om morgenen og dagpass med trening, lek og sosialisering i et eget lokale. Her er det medgrunnlegger Michelle Rong som leker med en golden retriever.

 

En nysgjerrig whippet hilser på en geitekilling under Pointy Snout Dog Clubs spesialvisning av den kinesiske filmen «Black Dog».

 

Wenting viser frem sin store Maine Coon-katt i havneområdet The Bund, et vernet historisk distrikt i sentrum av Shang-hai.

 

Danseren Peach har et flygepungekorn som kjæledyr i leiligheten sin i Shanghai. Flygepungekornet er nattaktivt, og i det fri lever den i trær, svever mange titall meter fra tre til tre og kan endre retning når den manøvrerer med halen. Alle foto: Matjaz Tancic

 

Maxence er født i Frankrike, men har flyttet til Shanghai, der han er blitt kjent som «Hundemannen». Han har spesialisert seg på hundetrening og adferdsterapi.

 

En litt urolig hundepasient på veterinærbesøk blir beroliget og kost med av en dyrepleier. På veggen henger hilsener fra takknemlige og fornøyde kunder.

 

En hund av rasen shiba inu studerer en kremkake i et hundebakeri i Shanghai.

 

En fransk bulldog kan glede seg til en stilig bursdagskake fra samme bakeri på toårsdagen sin. 

 

Goretex-sneakers står på rekke og rad i Shanghais største og mest velutstyrte dyrebutikk Power Pet shop. Alle foto: Matjaz Tancic

 

Deltagerne i en minneseremoni for et kjæledyr ber og tenner lys i kjæledyrtempelet og -gravstedet i Songjiang, en for-stad til Shanghai. Alle foto: Matjaz Tancic

 

Den unge kvinnen som nylig har tatt farvel med katten sin, viser frem bildet som hun brukte som underlag for å få laget en tatovering på armen, til minne om katten.

 

Om journalisten: Weilian Zhu er en fransk frilansjournalist født i Kina. Arbeidene hans er publisert blant annet i Le Monde, Geo France, El Pais og Aften-posten Innsikt.

Om fotografen: Slovenske Matjaž Tancic arbeider hovedsakelig med dokumentariske prosjekter, som er publisert blant annet i National Geographic, The New York Times, The Telegraph, The Guardian, The Observer, Vice, Der Spiegel, Financial Times, Geo, Time, Vogue og Wired.