Rekordår. Det globale revisorselskapet Deloitte har for 16. gang kommet med sin årlige «Football Money League». Rapporten er den mest veldokumenterte informasjonskilden om inntektsstrømmene til verdens ledende fotballklubber. Deloittes analyse viser en gjennomsnittlig inntektsvekst på 10 prosent sammenlignet med året før. 2012 ble et rekordår.
«Inntektene viser at toppfotballen har en sterk motstandskraft mot verdens øvrige økonomiske kriser. Lojale supportere og en sterk evne til å tiltrekke seg sponsorer er noen av årsakene til klubbenes vekst, uttalte Dan Jones fra Sport Business Group i Deloitte i forbindelse med lanseringen av rapporten.
Han viser i praksis til motstandskraften til toppklubbene i fem land. De 23 første klubbene på Deloittes liste kommer fra Europas «fem store ligaer»: England, Tyskland, Spania, Italia og Frankrike.
Øverst troner verdens to suverent mest inntektsbringende klubber med tilsammen 1 milliard euro i inntekter i 2012. Begge kommer fra land i dyp økonomisk krise.
Milliardsuksess i kriserammet hjemland. Real Madrid og Barcelona er blitt globale merkevarenavn. Deres suksess er et tankekors i et land der nå fem millioner mennesker, eller hver fjerde arbeidstager, er uten jobb. Arbeidsledighet blant unge er på hele 52 prosent, høyest i Europa. Jobber i den spanske byggebransjen er nær halvert, og servicenæringen, som står for mer enn 60 prosent av Spanias økonomi, har krympet voldsomt måned for måned. Forbruket raser. Verst går det utover små foretak, som familieeide restauranter og enkeltstående butikker. Ifølge næringslivsorganisasjonen CEC har rundt 40 000 slike småbedrifter forsvunnet de siste fem årene. I februar meldte NRK at 160 spanske husstander blir satt på gaten hver eneste dag grunnet økonomisk mislighold. I Galicia ble en fattig pensjonist kastet ut av leiligheten hvor hun hadde bodd i 30 år, noe som førte til voldelige opptøyer og demonstrasjoner. I et banklokale i Valencia satte en ung kvinne fyr på seg selv i fortvilelse.
Landets to fotballgiganter er i fyr og flamme av helt andre årsaker. Real Madrid er den første klubben som klarte å få årlige inntekter over den svimlende rekordgrensen på 500 millioner euro i 2012. Dette skjedde i et år der den spanske avisen 20 minutos skrev at ti av de 50 dyreste gourmetrestaurantene i Madrid ble lagt ned på grunn av dårlige økonomiske tider. Real Madrids rekordinntekter i 2012 er en seksdobling av inntektene siden Deloittes første rapport som baserte seg på tall fra 1997.
Real Madrid er den første klubben som klarte å få årlige inntekter over den svimlende rekordgrensen på 500 millioner euro i 2012.
Bak Real Madrids suverene verdensrekord følger FC Barcelona på annenplass. Katalanerne ligger rundt 30 millioner euro – eller et års budsjett for Rosenborg – bak erkerivalene fra den spanske hovedstaden. Fra de to spanske gigantene er det et lite fotballøkonomisk hav på rundt 100 millioner euro ned til Manchester United på tredjeplass, mens et sterkt voksende Bayern München har verdens fjerde største fotballinntekter.
Mens engelske klubber har vokst seg store på innskutte penger fra eiere fra Russland, USA og Forente Arabiske Emirater, har demokratisk styrte spanske klubber tradisjonelt vært sterkt støttet av lokale kommunestyrer og lokalt næringsliv. Fotball har vært en viktig maktfaktor i regional politikk, der mektige lokale helter har stått i kø for å subsidiere tapssluk. Tidene har imidlertid endret seg kraftig. Real Madrid og Barcelona har derfor de siste ti årene lagt aggressive strategier for å kapre utenlandske markeder.
Når Deloitte foretar sin analyse, summerer de opp klubbenes inntekter i tre hovedkategorier: «TV-rettigheter», «kampdag», samt «kommersielle inntekter» fra blant annet reklame og supporterutstyr.
Ingen klubber i verden er råere og dyktigere enn Real Madrid og Barcelona, med henholdsvis dobbelt så store årsinntekter som AC Milan på 8. plass og Liverpool på 9. plass. Madrid-klubbens styrke er ifølge Deloitte at de har en «balansert inntektsstrøm, der 39 prosent stammer fra TV-rettigheter, 25 prosent fra kampdagsomsetning og 36 prosent fra kommersielt salg».
Tar en spansk en på TV. Tiden der omsetning på kampdag er viktigst for fotballklubber er forbi. Potensial for økte inntekter er beskjedent, med mindre upopulære tiltak som økte billettpriser innføres. Derfor er det mest interessant å se bak tallene på de to øvrige inntektskategoriene. Her skjuler det seg blant annet en særspansk TV-avtale som Real Madrid og Barcelona nyter ekstremt godt av. Mens andre ligaer fordeler TV-penger ut fra en kollektiv pott basert på fordelingsnøkler som et flertall i ligaen støtter, står spanske klubber fritt til å forhandle på individuell basis. Ordningen fører i praksis til at Real Madrid tjener dobbelt så mye på TV-rettigheter som Arsenal og Manchester City, og nesten tre ganger så mye som Bayern München. Deloitte peker på internasjonal reisevirksomhet som en annen viktig årsak til de store inntektene.
Reising gir resultater. Real Madrid er unikt store på internasjonale TV-rettigheter. Barcelona øker enormt på kommersielt salg, og er nå helt på høyde med Real Madrid på dette markedet. Arsenal-fans kan sukke over at Barcelona nå drar inn tre ganger så mye på reklame og supporterutstyr.
Manchester United ruster opp til kamp med de spanske gigantene, men er ifølge Deloitte ikke i nærheten foreløpig. Dette til tross for at klubbens TV-inntekter fra Premier League vil øke stort i 2013/2014, og at en rekordstor sponsoravtale med General Motors innledes påfølgende sesong.
UEFA bekymret. Ifølge en UEFA-analyse av 679 klubber fra 53 land, var det en «ekstraordinær» inntektsvekst på 24 prosent i perioden 2007–2011. Samtidig økte klubbenes kostnader med 38 prosent. Over halvparten av klubbene leverte røde tall på bunnlinjen, og klubbenes totale underskudd i perioden tredoblet seg.
Dette er noe av årsaken til at UEFA setter inn sine Financial Fair Play-regler for fullt fra og med sommeren 2013. Regelverket skal forhindre at europeiske klubber bruker mer enn de tjener på en redelig måte i markedet. Lag som bryter regelverket, risikerer eksklusjon fra de lukrative UEFA-turneringene Champions League og Europa League. Kampen om TV-milliarder, nye sponsorer og økt kommersielt produktsalg på alle kontinenter vil tilspisses ytterligere i årene som kommer. Sofaslitere verden over er de nye kundene.
Derfor merker gigantene lite til den sosiale nøden rett utenfor egne telleapparater.
Kilder: Deloitte: «Captains of Industry, Football Money League, 2013», The Guardian, Financial Times, Dagens Næringsliv, NRK, Dagsavisen, Aftenposten, Aftonbladet, CNN, El País, 20 Minutos, Marca, AS og UEFA.com.