Budet bruker en mobil til å åpne døren, setter fra seg leveransen på en egen mottaksmatte, og låser døren igjen ved å lukke den.
Nye forbrukervaner
Tjenesten har vært testet ut i begrenset omfang av Österreichische Post AG siden 2021. Fra og med juli kan alle innbyggere over 18 år bestille den nye leveringsløsningen.
Selve tjenesten er gratis, men den forutsetter at kunden får installert en spesiallås som koster 289 euro. Rundt 40 000 øster-rikere eier allerede en slik lås.
Østerrike er kanskje først i Europa med et slikt leveringssystem, men konseptet har noen forløpere i USA. For eksempel tilbyr Amazon.com Inc. pakkelevering i garasjen via en smartnøkkel, og Walmart Inc. leverer til og med dagligvarer direkte til kundenes kjøleskap.
Bakteppet for slike tjenester er selvfølgelig endringen i forbrukervanene, der netthandel fra egen sofa har ført til en voldsom økning i pakkebestillinger til private hjem.
I 2023 utførte den østerrikske post-tjenesten 200 millioner slike leveringer, skriver Bloomberg.
En trygg plass?
Alle som har erfart pakketyveri, vil se oppsiden med løsningen. Så mye tryggere, ikke sant? Eller skaper systemet bare helt andre sikkerhetsproblemer, som kan være verre? Debatten har rast i Østerrike.
Markus Leitgeb, som er talsmann for Österreich-ische Post, sier at de ikke har registrert noen problemer under testfasen. Systemet gir da også kunden et ord med i laget, slik postvesenet forklarer på sin nettside:
«Budet vil ringe på døren din. Hvis du ikke er hjemme for å motta pakken, kan budet åpne døren til leiligheten eller huset ved hjelp av den elektroniske låsen fra Nuki. Du vil være den som gir adgangstillatelse.»
Leitgeb påpeker ellers at tilbudet er skreddersydd for en klart definert kundegruppe som har etterspurt en slik løsning: Byfolk som ofte handler på nettet.
«I motsetning til landlige strøk, hvor pakker kan stå i hager eller garasjer, mangler byboere ofte et sikkert leveringssted utendørs, noe som tvinger dem til enten å bli hjemme eller hente pakkene fra et distribusjonssenter. Den nye tjenesten gjør det mulig for forbrukerne å unngå disse problemene», lyder det snusfornuftig i Bloomberg.
Kundene ser da også ut til å ha respondert. Bare i løpet av de første 24 timene etter at tjenesten ble gjort kjent, mottok Österreichische Post over 2000 henvendelser.